Monthly Archives: October 2018

Mak-mak guna krim hospital & klinik.. Memang ok.. Kejap je dah hilang! . . Tapi.. Tahu tak kesannya? Tentang *STEROID!* Ramai sudah mendapat kesedaran bahawa Steroid berbahaya kepada tubuh badan, Penggunaan jangka masa panjang boleh menyebabkan kesan kesan berikut : 😱Pereputan tulang 😱Kerosakkan buah pingang 😱Kerosakkan organ dalaman 😱Kulit menipis kemerahan dan kadang kadang kehitaman 😱Urat darah jelas kelihatan ( cream steroid) 😱Cushing syndrome 😱 Strecthmark dan pelbagai lagi . . Namun ramai di luar sana tidak mengenali Steroid. Mari kita kenal nama-nama steroids yg digunakan dlm ubat ubatan. *Kenali NAMA Steroid*: ———————————- ☠️Triamcinolone ☠️Crticosteroid ☠️Prednisolone ☠️Hydrocortisone ☠️Dexamethasone ☠️Betamethasone ☠️Deflazacort Semak kandungan ubat atau cream yg anda gunakan. Jika mengandungi nama seakan akan nama di ats. Ianya mengandungi steroid. Ini cara mudah … kenali steroid dgn perkataan ini… *CORT, …CORTISONE…STEROID….LONE… METHASONE* Steroid selalunya berkesan dlm merawat pelbagai penyakit.Kesan pemulihannya memang cepat. Tetapi tidak boleh digunakan dlm jangka masa panjang. Ianya…

Read more

       Bila dilihat, asma dan aktiviti sukan nampak macam tak boleh duduk semeja, baring sekatil. Tak kena pada pandangan logik di mata kita. Tak takut sesak nafas ke semasa bersukan? . Tapi, anda silap. . Ada ramai ahli sukan yang mempunyai asma walaupun mereka aktif bersukan. Malah, ada antara mereka yang berjaya memecahkan rekod walaupun hidup dengan kekurangan tersebut. Siapakah mereka? . 🏐Jackie Joyner-Kersee – Beliau merupakan seorang pemain bola jarring yang terkemuka. Beliau memenangi 3 pingat emas dan 1 perak walaupun ketika itu jurulatihnya tidak tahu mengenai asma yang dihidapi. 🏊‍♀Amy Van Dyken – Beliau adalah seorang atlet renang, sukan yang memerlukan atletnya menahan nafas. Nampak macam mustahil kan? Namun Amy berjaya memenangi 6 pingat emas di dalam 2 sukan olimpik yang berasingan. 🏊‍♂Tom Dolan – Kes Tom adalah lebih unik berbanding yang lain. Beliau mempunyai salur pernafasan yang agak cacat, iaitu sempit. Namun, sukan renang yang…

Read more

Ramai yang keliru pasal ni. Susah juga ni. Saya cuba ringkaskan seboleh yang mungkin ya. . Beberapa symptom asma sama dengan symptom pneumonia. Contohnya, sesak nafas, batuk, dan peningkatan kadar denyutan jantung. . Kalau tengok kepada ‘punca’ pula, pneumonia ni disebabkan oleh jangkitan. Manakala asma pula ada banyak punca, contohnya genetik (keturunan), pekerjaan dan sebagainya. . Orang yang ada asma, boleh ada pneumonia. Tapi orang yang ada pneumonia, tak semestinya akan ada asma. . Mereka yang ada asma, biasanya takkan disertai demam. Tapi mereka yang ada pneumonia, boleh jadi mereka akan demam dengan suhu yang tinggi. . . #infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak 0135819100 Cikgu Basariah

Assalamualaikum Siapa sini pengguna produk Asmak? 🙋‍♀️ Hangpa tau dak? 90% pengedar Asmak sekarang memang asal pengguna. Mereka guna dan mereka jual. Ada banyak keistimewaan menyertai Team Asmak ni. Memang lain dari yang lain. Sebab itu cikgu setia dengan Asmak dari 2015 lagi, bukan baru semalam wujud. Hehe. Rugi hangpa yang jadi pengguna tapi tak grab peluang jadi pengedar. Cikgu akan guide hangpa buat duit 3-4 angka sebulan paling sikit dengan hanya modal permulaan RM120 sahaja. Siapa nak cikgu bantu sampai boleh buat duit dan dapat banyak hadiah dari HQ? 😍 Klik link kat komen ya www.wasap.my/60135819100/info+agen+asmak 0135819100 Cikgu Basariah

Assalamualaikum Tidak banyak orang yang sedar mengalami resdung pada awalnya sebab memang tandanya pun hanya berupa masalah kecil. Inilah beberapa tanda-tanda resdung yang perlu anda tahu: 📌Di awal, akan muncul mukosa atau lendir berwarna kuning atau hijau daripada hidung. 📌Wajah akan terasa berat dan sakit di sekitar dahi, mata, dan dagu, terutama apabila ditekan. 📌Bersin-bersin, pilek, dan selsema. Merupakan jangkitan saluran pernafasan atas. 📌Demam dengan suhu 38 ° Celsius atau lebih. 📌Sakit gigi. 📌Sakit kepala. 📌Berkurangnya kemampuan dalam mencium sesuatu. 📌Hidung bernafas dan tersumbat. 📌Nafas bau. 📌Mata gatal. 📌Tidur mendengkur. 📌Rambut ada kelemumur. 📌Timbul jerawat. 📌Bertindakbalas pada makanan terperap dan suhu sejuk. . . Jom rawat resdung anda dengan Asmak Herbs dan Minyak Herba Asmak. Cuba lah! Mana tahu berkesan😊😊 . . PM sekarang 0135819100 Cikgu Basariah

       Nyamuk di dalam rumah memang jadi masalah besar, lagi-lagi jika ada anak kecil di rumah. Silap-silap kita pun tak tidur malam jadinya. Nak guna ridsect, risau pula kut-kut ada kesan jangka masa panjang kepada kesihatan kita. Tak semua bahan kimia tu selamat. . Nak halau nyamuk dengan semulajadi ada beberapa cara. Di bawah ni adalah antara cara-caranya. . ✅Hirisan kulit limau – Nyamuk memang anti dengan aroma yang keluar dari kulit limau. Hiris dan bungkus dalam kain berjaring seperti bunjut, dan gantung di tempat yang sinonim dengan nyamuk. Contohnya di bawah kalit atau celah almari. ✅Kapur barus – Perasan tak, almari yang diletak ubat gegat atau kapur barus, biasanya nyamuk tak berani masuk. Jadinya, ambil kapur barus dan letak di tempat yang strategic. ✅Ais kering – Cara ini agak memakan masa, tapi sangat efektif. Nyamuk tertarik dengan gas karbon dioksida yang kita hembus dari nafas. Ambil ais…

Read more

  Hingus ataupun disebut sebagai “Nasal Mucus” akan muncul semasa selesema. Ada yang tertanya-tanya, perlu ke mucus ni datang semasa selesema? Menyusahkan betul, ye tak? 😅 . Hakikatnya, mucus sangat-sangat diperlukan oleh badan kita. Fungsi dan jasanya terlalu besar, lagi-lagi semasa selesema menyerang. Nak tahu apa fungsinya? Teruskan baca. . ✅Melembapkan rongga hidung ✅Memerangkap bendasing seperti habuk, bakteria/virus ataupun ✅agen jangkitan yang masuk ke hidung semasa bernafas. ✅Sebagai lapisan perlindungan (immunity badan) . Semasa selesema atau batuk, mucus tu akan menjadi tebal/pekat dan bertukar warna menjadi kuning atau hijau, yang kita sebut sebagai hingus atau kahak. Itu tandanya kuman dan bakteria telah terperangkap di dalam mukus tersebut. . Jadi, berterima kasihlah kepada hingus dan kahak. Mereka banyak menolong badan kita melawan penyakit! . . #infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak 0135819100 Cikgu Basariah

    Bila hingus dah terlalu banyak dalam hidung, semestinya rasa tak selesa kan. Nak tahu tak teknik untuk hilangkan hingus dengan mudah tanpa apa-apa peralatan? Mudah je. . Caranya, baring dengan terlentang di atas katil, dengan kepala di pinggir katil. Seluruh badan dari bahu sehingga ke kaki berada di atas katil. Cuma kepala saja di luar katil. Pastikan kepala lebih rendah dari badan. . Bila anda berbuat begitu selama beberapa saat (cuba buat selama 30-45 saat), anda akan dapat rasa cecair di dalam hidung turun secara perlahan-lahan. Bila dah dapat rasa macam tu, cepat-cepat ambil tisu atau sapu tangan dan hembus. Percayalah, hasilnya sangat memuaskan 😉 . . #infobyMhamsb #MinyakHerbaAsmak   0135819100 Cikgu Basariah

Sekali anak merengek.Batuk tak berhenti.Berjangkit dari suami la ni.Hidung masing-masing meleleh. Mama is rimas tau.Ajak pergi klinik.Siap punya siap jam dah pukul 12.30pm.Sampai klinik pukul 1pm sebab cari parking lambat.Kena tunggu pulak doktor rehat katanya.Pukul 2pm masuk jumpa doktor. Doktor check anak dan suami.Ok,ke kaunter lah nak buat bayaran.Mak aih,mahalnya kena.Ubat pun berderet. Sekali ada yang tegur. “Kak,kenapa tak cuba Minyak Herba Asmak.Bagus dengarnya”.Dia pun bercerita dan bagi no seller terdekat. Lepas call,akak pergilah jumpa pengedar tu dan dapatkan cara pakai.Balik akak bagilah si kecik dan bapanya pakai. Alhamdulillah mereka nampak lega dan tidur lena.Esoknya .. Eh,mereka dah makin segarlah.Tak sempat guna ubat-ubat tu semua. Inilah cerita pembaziran masa,tenaga dan wang.Maka berhuhu la. Serasi untuk saya sekeluarga,Insyaallah serasi untuk kalian semua. Mai pinang sekarang.Berbaris stok bersedia untuk dipinang.Akak jual apa yang akak pun guna tau. 0135819100 Cikgu Basariah

Assalamualaikum Korang. Nak tau tak? Ni lah  3 saiz Minyak Herba Asmak yang jadi sebutan ramai tu. Musim batuk sekarang ni. Meh ler cuba. Pertama beli, saiz 10 ml jer dulu. Dah guna, nampak ok..beli pulak saiz 30 ml tu. Then, bila satu rumah pulak dah mula guna..saiz 50 ml yang di cari. Lebih penjimatan, lebih berbaloi pembelian. Cegah sebelum parah. Minyak Herba Asmak solusi merawat batuk berkahak, selsema dan asma dengan cara paling mudah. Hanya konsisten sapu. Dan ada teknik sapuan tertentu jugak untuk melancarkan kahak yang tersekat. Berminat? Sila wasap ya. #Asmak4u057 #AsmakPerak 0135819100 Cikgu Basariah

10/25