ADAKAH SELAMAT SAYA TIDUR BERSAMA BAYI SAYA?

Tempat yang paling selamat bagi bayi anda tidur untuk enam bulan pertama ialah dalam kot atau katil bayi dalam bilik yang sama dengan anda.

Sesetengah ibu mendapati penyusuan badan lebih mudah jika bayi mereka berkongsi katil dengan mereka. Tetapi adalah lebih selamat untuk meletakkan bayi kembali ke kotnya untuk tidur. Ada kaitan di antara berkongsi katil dengan bayi anda sepanjang malam dengan kematian kot jika:

❌ anda seorang perokok
❌ anda meminum alkohol
❌ anda mengambil sebarang ubat yang membuatkan anda mengantuk;
❌ anda sangat letih
❌ bayi anda pramatang (dilahirkan sebelum 37 minggu)
❌ bayi anda kecil semasa dilahirkan (kurang daripada 2.5kg)
❌ bayi anda di bawah usia tiga bulan.

Elakkan tertidur di atas sofa atau kerusi malas dengan bayi anda kerana ini tidak selamat.

InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak

BATUK TAK SEMBUH SELEPAS BALIK UMRAH

Kisahnya camni, hari tu kawan Kak Ayu mesej tanya pasai minyak untuk batuk. Dia bagitau sejak dia balik umrah, batuk dia tak lega-lega. Dah masuk berminggu dah makan ubat pon tak jalan.

Kahak ada banyak siap warna hijau lagi tapi batuk berterusan dan rasa macam masih ada je kahak kat dada tak mau keluaq. Degil betoila kahak ni senang cerita.

Dia pon mintak no kontek agen terdekat dengan dia kat Aloq Setaq. Kak Ayu teruih teringat si Nur Qaseh Nadia ni la. Mintak dia p cod petang tu jugak kat kawan Kak Ayu ni.

Alhamdulillah semalam kawan Kak Ayu bagitau kahak dia dah takdak. Lega sangat dia. Dahla sekolah nak bukak dah minggu depan. Syukur kepada Allah. Asbab Minyak Herba Asmak, batuk dan kahak dah hilang.

kisahbenar #pengakuanPengguna #basedOnTrueStory #Asmak4u057

CARA UNTUK MENGELAKKAN KEMATIAN KOT

Kematian kot ini adalah perkara yang agak sukar dibendung. Walau bagaimanapun, anda boleh melakukan beberapa perkara untuk mengurangkan risiko ia berlaku kepada bayi anda. Ada dua perkara penting yang anda mesti ingat iaitu tidurkan bayi anda secara menelentang dan jangan biarkan dia terdedah kepada asap rokok.

Antara tips untuk kurangkan risiko kematian kot ini :

Perbandingan situasi antara bayi tidur menelentang dan meniarap

✅ Tidurkan bayi secara menelentang di dalam kot di bilik anda
✅ Jangan tutup kepala bayi
✅ Jangan merokok semasa hamil atau membenarkan orang lain merokok berhampiran bayi anda
✅ Elakkan bayi terlalu panas
✅ Bawa bayi anda untuk pemeriksaan doktor dengan kerap

Pastikan bayi anda selamat tidak kira dimana !

Semoga bermanfaat 🙋🏻‍♂

InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak

KITARAN PERTUMBUHAN RAMBUT


FASA 1
➡ANAGEN – Ini adalah fasa pertumbuhan rambut dimana 90% daripada rambut kita sedang melalui fasa ini dan ia selalunya bertahan sekitar 3-6 tahun sebelum memasuki fasa seterusnya

FASA 2
➡ CATAGEN – Fasa peralihan/perubahan, dimana folikel rambut akan mengecut, menandakan rambut sudah mencapai tempoh matang. Fasa ini berlangsung selama 1-2 minggu.

FASA 3
➡ TELOGEN – Rambut yang sudah cukup matang dikatakan “berehat” pada fasa ini untuk 5-6 minggu. Pada masa yang sama, folikel dan sel rambut baru pula sedang bersedia di bawah. Selepas tempoh tersebut, rambut matang akan gugur dan sel rambut baru ini akan mengulangi semula kitaran baru fasa anagen.

Adakalanya ketiga-tiga fasa ini akan terganggu berikutan pelbagai punca dan sebab-musabab seperti stress, kehamilan dan sebagainya. Selain mengamalkan pemakanan sihat, penggunaan SHAMPOO BUNGA RAYA PLUS 6 IN 1 juga boleh membantu anda mengekalkan kitaran pertumbuhan rambut yang sihat & normal, insyaAllah. 😇

✔Bebas dari bahan MERBAHAYA
🚫 SLS
🚫 SILIKON
🚫 PARABEN

Untuk mendapatkan consultation FREE, boleh terus whatsapp saya dgn KLIK LINK di bawah:

📲 www.wasap.my/60135819100
📲 www.wasap.my/60135819100
📲 www.wasap.my/60135819100

ShampooBungaRayaPlus

IngatShampooIngatBungaRaya

ShampooViral

Khatan

Assalamualaikum

Cuti sekolah ni mesti ramai yang bersunat kan?

Cikgu dan suami memang target nak khatankan kedua-dua anak teruna kami dalam cuti ni.

Tarikh dipilih ialah sabtu pertama cuti sekolah iaitu pada 24/11/2018.

Disebabkan pada tarikh tu ada pendaftaran tahun 1 dan kenduri kahwin, maka kami pergi selepas selesai menghadiri kedua-dua acara tersebut. Bagi depa dua mandi siap-siap sebelum pi tu.

Bang Chaq cuba menghilangkan debaran dengan layan mainan kat klinik
Rafif ralit dengan mainan
Mujur Nurin tak ikut, kalau tak, jenuh nak stop dari main ni 😂
Dah bosan main, debaran kian terasa
Apalah agaknya di fikiran Razin tu?
Yeay, saya dah sunat! Bergambar bersama doktor klinik Al-Amin lagi
Berpantang di taman pon tetap kena sangkut buat tali ni.  Dah sedia dua tali tapi guna satu ja. Tahun depan pulak misi seterusnya 😂

Menanti sejak jam 3 petang di klinik Al-Amin akhirnya jam 4 petang tiba juga giliran anak teruna kami.

Rupanya kali ni hanya rezeki Rafif dahulu yang bersunat. Di usia 6 tahun, rafif disunatkan. Razin pula, menurut doktor, perlu mengurangkan berat badan dahulu dan cuba lagi pada tahun depan. Kesian Razin. Dia yang beria-ria nak berkhatan ni.

Buat yang nak tahu, kos berkhatan secara laser di klinik Al-Amin ini ialah rm160 seorang. Pada asalnya rm170 kata suami cikgu, tapi dapat diskaun pula hari tu. Rezeki, alhamdulillah 😄

Masuk hari ni dah 2 minggu, luka berkhatan pon dah makin sembuh. Rafif berkhatan guna laser. Sebabnya orang kata lebih cepat baik. Sepatutnya dah sembuh sepenuhnya, tapi disebabkan dia ni lasak dan suka mengopek sehingga luka, lambat pa sikit.

Setiap kali selepas mandi, cikgu ikhtiar letakkan minyak herba asmak ke luka agar cepat kering dan sembuh. Alhamdulillah memang luka cepat kering.

Tips cepat legakan luka:

1. Hari pertama tak payah mandi lagi. Cuma bila dia kencing, cuci sikit renjis-renjis dengan air dan lap bersih.

2. Dah boleh mandi, tapi bahagian yang dikhatan itu, tutupkan dengan cawan pakai buang supaya air tak terus kena secara langsung. Pedih ooo. Bila dah nak selesai mandi, renjis-renjis sikit dan keringkan sehingga bersih.

3. Beberapa hari awal tu, sentiasa sapukan krim antibakteria yang diberikan doktor untuk elak jangkitan kuman.

4. Bila dah kering dan nampak ada kuping tu, bolehla bagi dia berendam dalam air supaya kuping cepat luruh. Gunakan air suam.

5. Boleh sapukan minyak herba Asmak di sekeliling luka agar luka cepat sembuh.

6. Berpantang makan selagi luka belum betul-betul sembuh. Elakkan makanan gatal dan yang ada telur. Telur tu risau bernanah je nanti.

Tahun depan, misi khatankan Razin pula. Semoga Allah permudahkan.

Setel satu bab. Hehe 😁

Produk Asmak selamat dan berkesan untuk seisi keluarga. Tak tahu cara dapatkan produk-produk ni? Hubungi:

0135819100 Cikgu Basariah

9 jenis hingus yang perlu anda ketahui

Assalamualaikum

Kita biasa tahu hidung berhingus je kan?

Tapi tahukah kita tahap kesihatan dapat diukur berdasarkan warna hingus juga?

Jom teliti warna hingus dan penerangannya.

Share post ini jika ia bermanfaat ya 😄

Anda selesema atau ada masalah sinus? Jom ikhtiar dengan asmak herbs dan minyak herba asmak 😄

0135819100 Cikgu Basariah

Kenali punca anak menangis dan rawat

Assalamualaikum

Jangan biarkan anak menangis terlalu lama. Kenal punca dan rawat segera

Acap kali kita lihat, ibu bapa panik tak tahu nak buat apa setiap kali anak menangis. Terutamanya pasangan yang baru pertama kali menimang cahaya mata.

.

Lagi bertambah panik bila bayi itu menangis macam kena masuk hantu. Tak nak berhenti. Kita sebagai ibu ni faham ke kenapa bayi tu menangis? Itu persoalannya..

.

Kebiasaannya, punca bayi menangis adalah disebabkan masalah KEMBUNG PERUT. Kembung perut ni sangat tak selesa. Bayi tak mampu beritahu yang dia sedang sangat tak selesa. Jadi, apa dia buat? Menangislah!

.

Buat para ibu sekalian, usah gusar, usah bimbang hati. Ada tips mudah yang boleh bantu anda mengatasi masalah ni.

.

Cuba lakukan salah satu daripada 3 tips di bawah untuk mengatasi masalah bayi kembung perut. InsyaAllah berkesan.

.

.

✅ Elakkan makanan berangin bagi ibu menyusu

Ibu menyusu perlu mengelakkan makanan yang berangin. Contohnya ialah kubis dan brokoli. Kurangkan juga pengambilan kafein dan makanan dari sumber tenusu.

.

✅ Tukar kepada susu kambing

Masalah kembung perut mungkin juga disebabkan alahan bayi terhadap kandungan susu formula. Pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna akan menyebabkan ketidakselesaan pada perut mereka. Alternatif paling baik, beralihlah kepada susu kambing. Susu kambing adalah lebih halus molekulnya. Perut lebih mudah mencernanya.Namun, susu ibu adalah susu yang terbaik.

✅ Mengurut dengan Minyak Herba Asmak

Sapu minyak ni pada perut dan belakang badan bayi anda. Urutkan dengan penuh kelembutan. Sentuhan hangat seorang ibu pasti memberi keselesaan pada bayi anda. Sebaiknya, sulami urutan tersebut dengan alunan zikir. Ramai yang telah menyatakan keberkesanan minyak ini. Urutan dan sentuhan ini juga akan mengeratkan lagi hubungan antara ibu dan anak.

.

.

Ibu pasti lebih bahagia tatkala melihat senyuman dan mendengar ketawa si kecil anda. Kembung perut tiada, si bayi pun pasti lena tanpa gangguan. Jom ibu, kita cuba tips ini untuk buah hati kita. 🙂

#MinyakHerbaAsmak

#1Keluarga1MinyakAsmak

#MinyakViral

Tak tahu mana nak dapatkan minyak herba asmak original? Hubungi:

0135819100 Cikgu Basariah

Review filem : Paskal

Assalamualaikum

Hangpa dah tengok blom cita Paskal?

Siapa baik? Siapa jahat? Hangpa kena tengok dan nilaikan sendiri 😀

Selain munafik, filem ni antara filem melayu yang cikgu rasa tak membosankan dan merugikan masa untuk ditonton.

Awal filem pon dah ada elemen yang mendebarkan. Rasa bangga pula dengan pasukan tentera laut malaysia.

Cuma ada beberapa part yang agak spoil bagi cikgu.

1. Watak ibu Arman yang mula-mula kemunculan macam watak makcik melayu kampung biasa. Tapi selepas Arman dah setuju nak bersara dari Paskal, dia dah jadi moden. Tudung pon terbang entah ke mana. Lagi satu, suara ibu Arman sangat nyaring and little bit annoying. Instead nak kesian, rasa nak geram lagi ada lah.

2. Pakaian Lily, isteri mendiang Joshua, pada akhir tu agak seksi. Cuma singlet ja. Dah ala-ala heroin omputih le kot kononnya.

Komen tentang watak:

Watak Jep ni kesian. Rasa dia macam mangsa keadaan. Walaupon dalam filem ni Arman adalah hero, tapi rasa macam Arman jugalah sebab Jep jadi jahat.

Macam biasalah, tipikal filem melayu, yang nak jadi jahat mesti akan ada pandangan skeptikal kat hero. Contoh masa Jep pandang arman masa training dan macamana Jep sedaya upaya cuba untuk kalahkan Arman dan buktikan dia Paskal terbaik. Sampai akhir ceritala dia mencuba. Kesian Jep.

Masa Arman kalut nak p selamatkan orang takmau tunggu pasukan backup sampai, Jep dah bagi nasihat dah. Kalau Arman ikut dan tunggu sat, takdelah part seterusnya yang Jep nak kena tolong selamatkan Arman dan Joshua. Cuma Jep salah jugakla sebab bertindak melulu.

Pastu Jep pon dah warning Arman jangan kacau kerja dia. Kiranya Jep ni adalah ciri sahabat sejati. Jep juga berani bersuara nyatakan pandangan dia kepada orang atasan tapi yelah, bos mana mau terima kesilapan camtu. Rules is rules.

Masa part dekat nak habis tu, Arman tau dah Jep pasang perangkap,tapi dia boleh tak bagitau pasukan tektikal tentang tu dan mengakibatkan kehilangan dua nyawa tak bersalah. Patut dia halang dlu depa daripada datang.

So kalau korang tanya siapa hero dalam cerita ni, cikgu tak rasa Arman tu hero. Haha. Gagak dan ustaz kot hero 😂

Nak tau depa tu siapa? Hangpa wajib p tengok cerita Paskal ni. Cikgu bagi cerita ni 4 bintang.

Terima kasih buat semua barisan pertahanan negara, TLDM TUDM PDRM ATM dan semua yang berjuang mempertahankan keamanan negara dan menjadikan kita boleh tidur lena setiap malam. Semoga Allah lindungi ahli keluarga mereka sebagaimana mereka berjuang melindungi negara setiap hari. Aamiiin.

Ok tu ja review kali ni. Pening kepala lepas tengok movie ni? Jom sapu minyak herba asmak 😘

Hubungi: 0135819100 Cikgu Basariah

Tahniah Malaysia ke Final AFF 2018!

ASMAK vs BOLA

Hah..gitu…😆

Walaupun cikgu tak tengok bola semalam (actually bukan big fans untuk sukan bola sepak 😂)

Tapi..produk Asmak ni jadi wakil pegi Thailand semalam kauu…dan siap melaporkan Malaysia layak ke Final Piala AFF Suzuki 😍😍

Kelasss ko Asmak dapat masuk stadium free..😆

Huntung la Asmak dapat pegi tengok bola semalam. Insyallah nanti Final korang pegi lagi yek Malaysia pasti menang 😆😘😘

Tahniah Malaysia 👏

Terbaik Asmak 👍

#FreshNCool #057gempur #misiRm10k

#MinyakHerbaAsmak #AsmakDiamond #sakitKepala #sakitperut #sakitUrat

Syabas Malaysia dari Team Asmak

Mencari penawar sakit sendi? Jom cuba fresh n cool! 0135819100 Cikgu Basariah

Kenali tahap semput @ asma

Assalamualaikum

Perbezaan saluran pernafasan orang normal dan orang yang terkena serangan asma

Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak?

.

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.

.

Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.

.

.

TAHAP #1 (mild intermittent asthma)

.

⚪Symptom tak sampai 2 kali seminggu

⚪Tiada masalah lain di antara semput

⚪Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan

.

TAHAP #2 (mild persistent asthma)

.

⚪Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali

⚪Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan

.

TAHAP #3 (moderate persistent asthma)

.

⚪Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput

⚪Kena standby ubat setiap hari

⚪Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU

.

TAHAP #4 (severe persistent asthma)

.

⚪Tanda-tanda susah nak berhenti

⚪Kerja memang biasanya akan terjejas teruk

⚪Semput? KERAP menyerang

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang

.

.

Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

#AsmakbyMhamsb #MinyakHerbaAsmak

0135819100 Cikgu Basariah