Monthly Archives: December 2018

Tempat yang paling selamat bagi bayi anda tidur untuk enam bulan pertama ialah dalam kot atau katil bayi dalam bilik yang sama dengan anda. Sesetengah ibu mendapati penyusuan badan lebih mudah jika bayi mereka berkongsi katil dengan mereka. Tetapi adalah lebih selamat untuk meletakkan bayi kembali ke kotnya untuk tidur. Ada kaitan di antara berkongsi katil dengan bayi anda sepanjang malam dengan kematian kot jika: ❌ anda seorang perokok ❌ anda meminum alkohol ❌ anda mengambil sebarang ubat yang membuatkan anda mengantuk; ❌ anda sangat letih ❌ bayi anda pramatang (dilahirkan sebelum 37 minggu) ❌ bayi anda kecil semasa dilahirkan (kurang daripada 2.5kg) ❌ bayi anda di bawah usia tiga bulan. Elakkan tertidur di atas sofa atau kerusi malas dengan bayi anda kerana ini tidak selamat. InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak

Kisahnya camni, hari tu kawan Kak Ayu mesej tanya pasai minyak untuk batuk. Dia bagitau sejak dia balik umrah, batuk dia tak lega-lega. Dah masuk berminggu dah makan ubat pon tak jalan. Kahak ada banyak siap warna hijau lagi tapi batuk berterusan dan rasa macam masih ada je kahak kat dada tak mau keluaq. Degil betoila kahak ni senang cerita. Dia pon mintak no kontek agen terdekat dengan dia kat Aloq Setaq. Kak Ayu teruih teringat si Nur Qaseh Nadia ni la. Mintak dia p cod petang tu jugak kat kawan Kak Ayu ni. Alhamdulillah semalam kawan Kak Ayu bagitau kahak dia dah takdak. Lega sangat dia. Dahla sekolah nak bukak dah minggu depan. Syukur kepada Allah. Asbab Minyak Herba Asmak, batuk dan kahak dah hilang. kisahbenar #pengakuanPengguna #basedOnTrueStory #Asmak4u057

Kematian kot ini adalah perkara yang agak sukar dibendung. Walau bagaimanapun, anda boleh melakukan beberapa perkara untuk mengurangkan risiko ia berlaku kepada bayi anda. Ada dua perkara penting yang anda mesti ingat iaitu tidurkan bayi anda secara menelentang dan jangan biarkan dia terdedah kepada asap rokok. Antara tips untuk kurangkan risiko kematian kot ini : ✅ Tidurkan bayi secara menelentang di dalam kot di bilik anda ✅ Jangan tutup kepala bayi ✅ Jangan merokok semasa hamil atau membenarkan orang lain merokok berhampiran bayi anda ✅ Elakkan bayi terlalu panas ✅ Bawa bayi anda untuk pemeriksaan doktor dengan kerap Pastikan bayi anda selamat tidak kira dimana ! Semoga bermanfaat 🙋🏻‍♂ InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak

FASA 1 ➡ANAGEN – Ini adalah fasa pertumbuhan rambut dimana 90% daripada rambut kita sedang melalui fasa ini dan ia selalunya bertahan sekitar 3-6 tahun sebelum memasuki fasa seterusnya FASA 2 ➡ CATAGEN – Fasa peralihan/perubahan, dimana folikel rambut akan mengecut, menandakan rambut sudah mencapai tempoh matang. Fasa ini berlangsung selama 1-2 minggu. FASA 3 ➡ TELOGEN – Rambut yang sudah cukup matang dikatakan “berehat” pada fasa ini untuk 5-6 minggu. Pada masa yang sama, folikel dan sel rambut baru pula sedang bersedia di bawah. Selepas tempoh tersebut, rambut matang akan gugur dan sel rambut baru ini akan mengulangi semula kitaran baru fasa anagen. Adakalanya ketiga-tiga fasa ini akan terganggu berikutan pelbagai punca dan sebab-musabab seperti stress, kehamilan dan sebagainya. Selain mengamalkan pemakanan sihat, penggunaan SHAMPOO BUNGA RAYA PLUS 6 IN 1 juga boleh membantu anda mengekalkan kitaran pertumbuhan rambut yang sihat & normal, insyaAllah. 😇 ✔Bebas dari bahan MERBAHAYA…

Read more

Assalamualaikum Cuti sekolah ni mesti ramai yang bersunat kan? Cikgu dan suami memang target nak khatankan kedua-dua anak teruna kami dalam cuti ni. Tarikh dipilih ialah sabtu pertama cuti sekolah iaitu pada 24/11/2018. Disebabkan pada tarikh tu ada pendaftaran tahun 1 dan kenduri kahwin, maka kami pergi selepas selesai menghadiri kedua-dua acara tersebut. Bagi depa dua mandi siap-siap sebelum pi tu. Bang Chaq cuba menghilangkan debaran dengan layan mainan kat klinik Rafif ralit dengan mainan Mujur Nurin tak ikut, kalau tak, jenuh nak stop dari main ni 😂 Dah bosan main, debaran kian terasa Apalah agaknya di fikiran Razin tu? Yeay, saya dah sunat! Bergambar bersama doktor klinik Al-Amin lagi Berpantang di taman pon tetap kena sangkut buat tali ni.  Dah sedia dua tali tapi guna satu ja. Tahun depan pulak misi seterusnya 😂 Menanti sejak jam 3 petang di klinik Al-Amin akhirnya jam 4 petang tiba juga giliran anak…

Read more

Assalamualaikum Kita biasa tahu hidung berhingus je kan? Tapi tahukah kita tahap kesihatan dapat diukur berdasarkan warna hingus juga? Jom teliti warna hingus dan penerangannya. Share post ini jika ia bermanfaat ya 😄 Anda selesema atau ada masalah sinus? Jom ikhtiar dengan asmak herbs dan minyak herba asmak 😄 0135819100 Cikgu Basariah

Assalamualaikum Jangan biarkan anak menangis terlalu lama. Kenal punca dan rawat segera Acap kali kita lihat, ibu bapa panik tak tahu nak buat apa setiap kali anak menangis. Terutamanya pasangan yang baru pertama kali menimang cahaya mata. . Lagi bertambah panik bila bayi itu menangis macam kena masuk hantu. Tak nak berhenti. Kita sebagai ibu ni faham ke kenapa bayi tu menangis? Itu persoalannya.. . Kebiasaannya, punca bayi menangis adalah disebabkan masalah KEMBUNG PERUT. Kembung perut ni sangat tak selesa. Bayi tak mampu beritahu yang dia sedang sangat tak selesa. Jadi, apa dia buat? Menangislah! . Buat para ibu sekalian, usah gusar, usah bimbang hati. Ada tips mudah yang boleh bantu anda mengatasi masalah ni. . Cuba lakukan salah satu daripada 3 tips di bawah untuk mengatasi masalah bayi kembung perut. InsyaAllah berkesan. . . ✅ Elakkan makanan berangin bagi ibu menyusu Ibu menyusu perlu mengelakkan makanan yang berangin. Contohnya…

Read more

Assalamualaikum Hangpa dah tengok blom cita Paskal? Siapa baik? Siapa jahat? Hangpa kena tengok dan nilaikan sendiri 😀 Selain munafik, filem ni antara filem melayu yang cikgu rasa tak membosankan dan merugikan masa untuk ditonton. Awal filem pon dah ada elemen yang mendebarkan. Rasa bangga pula dengan pasukan tentera laut malaysia. Cuma ada beberapa part yang agak spoil bagi cikgu. 1. Watak ibu Arman yang mula-mula kemunculan macam watak makcik melayu kampung biasa. Tapi selepas Arman dah setuju nak bersara dari Paskal, dia dah jadi moden. Tudung pon terbang entah ke mana. Lagi satu, suara ibu Arman sangat nyaring and little bit annoying. Instead nak kesian, rasa nak geram lagi ada lah. 2. Pakaian Lily, isteri mendiang Joshua, pada akhir tu agak seksi. Cuma singlet ja. Dah ala-ala heroin omputih le kot kononnya. Komen tentang watak: Watak Jep ni kesian. Rasa dia macam mangsa keadaan. Walaupon dalam filem ni Arman…

Read more

ASMAK vs BOLA Hah..gitu…😆 Walaupun cikgu tak tengok bola semalam (actually bukan big fans untuk sukan bola sepak 😂) Tapi..produk Asmak ni jadi wakil pegi Thailand semalam kauu…dan siap melaporkan Malaysia layak ke Final Piala AFF Suzuki 😍😍 Kelasss ko Asmak dapat masuk stadium free..😆 Huntung la Asmak dapat pegi tengok bola semalam. Insyallah nanti Final korang pegi lagi yek Malaysia pasti menang 😆😘😘 Tahniah Malaysia 👏 Terbaik Asmak 👍 #FreshNCool #057gempur #misiRm10k #MinyakHerbaAsmak #AsmakDiamond #sakitKepala #sakitperut #sakitUrat Syabas Malaysia dari Team Asmak Mencari penawar sakit sendi? Jom cuba fresh n cool! 0135819100 Cikgu Basariah

Assalamualaikum Perbezaan saluran pernafasan orang normal dan orang yang terkena serangan asma Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? . Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya. . Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya. . . TAHAP #1 (mild intermittent asthma) . ⚪Symptom tak sampai 2 kali seminggu ⚪Tiada masalah lain di antara semput ⚪Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja ⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan . TAHAP #2 (mild persistent asthma) . ⚪Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali ⚪Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit ⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan . TAHAP #3 (moderate persistent…

Read more

10/14