Simptom resdung

Anda mungkin menghidap resdung tanpa disedari!

Sila baca info ini~

Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gatal-gatal hidung, mata, telinga dan muka, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala, manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak malah boleh menghilangkan deria bau.

Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.

Tanda-Tanda Penghidap Resdung:

★Hidung tersumbat dan berbau busuk

★Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung

★Hidung kerap berair walaupun tidak selsema

★Kerap bersin terutama di waktu pagi

★Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata

★Sakit tekak secara berpanjangan serta berulang

★Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan

★Kerap sakit kepala

Tanda-tanda diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya.

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar berlarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan, sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.

AsmakHerbs #SolusiResdung

Bebas resdung selepas 2 hari?

❝INI CARA PUAN HAJAR HILANG #RESDUNG SELEPAS 2 HARI DENGAN ASMAK HERBS ❞
.
.

SEBELUM GUNA ASMAK HERBS,

.
Puan Hajar dulu ada masalah RESDUNG KRONIK. Nak KOPEK BAWANG pun kadang-kadang jadi MASALAH.
.
Dah jadi rutin untuk BERSIN AWAL PAGI. Serius. SANGAT MALU bila orang perasan kita BERHINGUS pagi-pagi.
.
Ubat❓ Dah macam-macam ubat dah Puan Hajar telan. Tapi tak menjadi. Mungkin TAK SERASI.
.

SELEPAS GUNA ASMAK HERBS,

.
Alhamdulillah. Cuba #AsmakHerbs, 2 hari guna sahaja dah SEMBUH. Terkejut! Bangun PAGI ❌ BERSIN.
.
MUKA pun dah ❌ GATAL. Mood STABIL & makin HAPPY. Puan Hajar bertambah YAKIN dengan DIRI beliau.
.
Sehingga sekarang, Puan Hajar masih jadi PENGGUNA SETIA produk ASMAK HERBS👍
.
.
❝INSYAALLAH, PENYAKIT RESDUNG & ALAHAN ANDA BOLEH SEMBUH DENGAN ASMAK HERBS❞
.
.
KENAPA RAMAI PENGGUNA PUAS HATI DENGAN ASMAK HERBS?
.
👍 CEPAT BERKESAN. Resdung lega SEAWAL 3-14 hari.
👍 MURAH. Harga paling BERBALOI di pasaran.
👍 MUDAH GUNA. 2 pil pagi, 2 pil malam. SENANG kan 😘
👍 BILA PERLU. Dah lega, hanya AMBIL BILA PERLU.
👍 TIADA BAHAN KIMIA. 💯% herba. SELAMAT.
.
.
ANDA SERIUS NAK LEGAKAN RESDUNG DALAM 3-14 HARI DARI SEKARANG ❗

.
Kami ada SPECIAL GIFT untuk 10 orang TERPANTAS yang hubungi kami sekarang.
.
WAJIB klik link nie kalau nak dapatkan #AsmakHerbs 👇

www.wasap.my/60135819100/AsmakHerbs
.
.
P.s- Anda LAYAK untuk KEHIDUPAN yang LEBIH BAIK tanpa RESDUNG. BEST kan 😘
.

ASMAKHERBS

Mudarat gula putih

Assalamualaikum



Sejak 5 tahun yang lalu, kami sekeluarga dah mula menggunakan stevia. Antara sebab kami bertukar kerana melihatkan ibu, ayah serta orang rapat di sekeliling kami ramai yang telah mendapat pelbagai penyakit akibat pengambilan gula berlebihan.



Jadi, hari ni Kak Ayu nak kongsikan artikel yang akak temui. Semoga bermanfaat ☺️



KESAN PENGAMBILAN GULA BERLEBIHAN



Tahukah anda ?



Rasa gula sememangnya manis tetapi di sebalik kemanisan itu ia sebenarnya mengundang bahaya. Pada tahun 1929, Sir Frederick Banting, individu yang menemui insulin iaitu hormon utama mengawal metabolisme glukos dalam tubuh manusia mendapati, diabetes adalah penyakit lazim di kalangan pemilik ladang tebu warga asing di Panama sementara pemotong tebu yang terdiri daripada penduduk peribumi Panama tidak menghidap penyakit kronik itu.



Sebabnya? Pemilik ladang tebu mengambil gula putih halus yang dihasilkan daripada tebu pada kadar yang banyak sedangkan pemotong tebu sekadar mengunyah keratan tebu. Impak negatif gula putih turut ditekankan oleh pakar pemakanan dunia yang tersohor, Dr. William Coda Martin.



Pada tahun 1957, beliau tampil mengklasifikasikan gula putih halus sebagai racun. Martin membuat takrifan itu daripada segi perubatan kerana gula merupakan antara bahan yang jika di aplikasi ke tubuh, ditelan atau diproses di dalam tubuh akan menyebabkan atau mungkin menyebabkan penyakit.



Beliau turut mengklasifikasikan gula sebagai racun kerana kandungan vitamin dan galiannya rendah. Apa yang tinggal hanyalah karbohidrat tulen.



Gula akan melahap vitamin dan galian yang berharga daripada tubuh manusia untuk tujuan pencernaan dan detoksifikasi.



Di Malaysia, makanan yang tinggi dengan gula bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Minuman manis mudah didapati dan diambil dengan hampir semua hidangan. Minuman seperti teh ais, kopi, milo dan sebagainya menjadi kegemaran buat si kecil mahupun orang dewasa.



Apa yang lebih merisaukan adalah minuman manis yang kaya dengan gula ini lazimnya diambil dengan hidangan yang turut kaya dengan kalori daripada gula dalam bentuk berbeza -nasi. Nasi adalah polimer kompleks bagi gula atau lebih tepat lagi, karbohidrat. Ianya merupakan makanan ruji di Malaysia, mendominasi sebahagian besar pinggan-pinggan hidangan di negara ini. Dalam satu hidangan bersertakan satu minuman sahaja, sebahagian besar keperluan kalori harian seseorang itu telahpun dipenuhi.



 Akibat daripada tabiat mengambil makanan yang tinggi dengan kalori daripada gula atau karbohidrat, ianya menyebabkan badan seseorang itu terus menerus membawa dan mengumpul kalori yang berlebihan dan juga simpanan gula (glukosa) yang tinggi dalam badan.



Apabila gula dimakan dan dihadam, 4 kilo kalori tenaga dihasilkan untuk setiap satu gram gula mudah. Penghadaman karbohidrat bermula di mulut – di peringkat mulut, enzim amylase akan dikeluarkan oleh kelenjar-kelenjar air liur di sekitar bahagian dalaman mulut manusia. Proses pemecahan gula kompleks kepada gula yang lebih pendek dan asas ini berlaku melalui penguraian ikatan glikosida antara unit-unit gula. Penghadaman gula ini berlaku dengan tidak lengkap dan akan disambung semula apabila bahan makanan sampai ke bahagian usus kecil. Di dalam bahagian awal usus kecil, turut dikenali lebih tepat lagi sebagai Duodenum, enzim amylase dikeluarkan oleh struktur pankreas dan bertemu dengan bahan makanan, menghadam dengan lebih lanjut gula yang terdapat di dalamnya.



Pengambilan karbohidrat yang banyak mampu membekalkan tenaga yang banyak, dengan syarat, ianya digunakan. Oleh sebab itu, atlet profesional mengambil karbohidrat yang banyak bagi membekalkan badan mereka dengan jumlah tenaga yang tinggi bagi memenuhi keperluan tenaga harian mereka. Namun yang demikian, rakyat Malaysia rata-ratanya mengamalkan gaya hidup sedentar walaupun mereka mengambil jumlah karbohidrat dan gula yang tinggi. Apabila kandungan gula berlebihan dalam badan berlaku, terdapat beberapa proses yang akan berlaku bagi mengawal paras gula dalam darah. Antaranya ialah proses glikogenesis (penghasilan glikogen). Glikogen ini adalah gula dalam bentuk simpanan. Organ yang banyak bertanggungjawab dalam melaksanakan proses ini adalah organ hati. Glikogenesis hati menyumbang kepada penurunan paras glukosa dalam darah. Hormon yang paling penting dalam pengawalan kepekatan glukosa dalam plasma darah adalah insulin. Insulin yang terikat pada reseptor spesifik pada permukaan sel dalam tisu adipos dan otot, meningkatkan kadar kemasukan glukosa ke dalam sel-sel ini.



Proses seterusnya dalam membantu mengawal kandungan gula berlebihan dalam darah adalah pembentukan lemak. Seperti yang dinyatakan di atas, reseptor untuk insulin boleh didapati pada permukaan tisu adipos (tisu lemak). Ini bermakna ianya juga boleh mengambil gula lebihan untuk disimpan. Dalam usaha untuk menurunkan paras gula dalam darah, gula lebihan akan diproses menjadi suatu struktur yang dikenali sebagai asetil coA. Asetil coA adalah bahan binaan asas yang digunakan untuk membina tisu lemak sekali gus menambah bilangan lemak pada badan seseorang.



Pertambahan glukosa susulan akan menyebabkan paras gula dalam darah menjadi tinggi dan dalam jangka masa panjang, akan menyebabkan kecederaan kepada salur darah di dalam saraf dan juga salur darah kecil. Selain itu, ianya juga boleh menyebabkan rintangan insulin. Susulan daripada pengambilan gula berlebihan dan rintangan insulin ini adalah penyakit kencing manis (Diabetes Mellitus Type 2). Tambahan lagi, pengumpulan lemak berlebihan akan menyebabkan seseorang itu berisiko untuk mendapat penyakit obesiti. Kecederaan salur darah akibat daripada produk akhir metabolisma gula berlebihan ini juga dapat menyebabkan penyakit salur darah koronari, yang akhirnya boleh membawa kepada penyakit jantung seperti serangan jantung akut dan juga kegagalan jantung.



Sebagai konklusi, trend kesihatan belum tentu mempunyai asas saintifik yang kukuh. Oleh yang demikian, berhati-hati apabila anda mendengar dakwaan kesihatan tertentu tentang sesuatu dan lakukan bacaan daripada sumber ilmiah yang sahih.



Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung

Artikel Oleh Ahmad Wazir Aiman Mohd Abdul Wahab



Kredit : Hello Doktor



Berminat mengetahui lebih lanjut berkaitan stevia atau produk susu pekat manis bebas gula putih? Hubungi:

0135819100 Rabiahtun

Susu pekat manis selamat untuk pesakit diabetes

Susahnya nak cari makanan dan minuman yang manis tapi sihat. Kan seronok kalau dapat nikmati kemanisan tanpa risau terlebih gula dalam badan?

Kak Ayu faham derita yang ditanggung pesakit kencing manis. Anda pening kepala fikir macamana nak avoid gula sampaikan terpaksa makan makanan yang tawar dan membosankan. Akhirnya sampai suatu masa tu, anda tak tertahan lagi dan give up serta main bedal je apa yang melintas depan mata. Lepas jumpa doktor, kena ceramah, balik rumah insaf berpantang balik kejap tapi tak lama lepas tu ke laut balik.

Bayangkan kalau anda terus-terusan menipu diri anda, makan je tanpa hirau berapa banyak pengambilan gula putih dalam diet harian anda, akhirnya badan anda tak mampu nak proses gula tu. Buah pinggang anda mula rosak, bahagian badan anda ada yang mula tak terima lagi ubat. Kalau ada luka, luka tu melarat sehingga ada bahagian rosak dan perlu dibuang. Ngeri kan?

Menyedari hakikat ini, Kak Ayu decide jual stevia sejak 2014 dan kini terbaru ada susu pekat manis #Potonguler. Susu ni dapat bantu anda hilangkan ketagihan terhadap kemanisan gula putih ni. Anda dapat nikmati kemanisan tanpa perlu risau lagi.

Apa kata pengguna?

‘Dah lama saya cari susu pekat manis tanpa gula ni. Boleh je buat sendiri guna stevia tapi renyah. Mujur jumpa susu #Potonguler ni. Bolehla saya hadiah kat ayah yang ada kencing manis di kampung. Dah tak risau ayah nak makan susu pekat lepas ni’
-Puan Azura, Perak-

‘Susu pekat manis ni cicah dengan roti pon sedap. Baru-baru ni saya hidangkan krimer coklat dengan nenas kat anak saya. Pulun dia makan. Sedap betul’
-Puan Zue, Selangor-

‘Dah lama teringin kopi susu. Sebab saya on diet, mampu tengok je la. Tapi sejak ada susu pekat ni, tercapai hasrat saya minum kopi susu ni. Memang sedap!’
-Puan Syarifah, Perak-

Usah tunggu lagi untuk berubah ke arah gaya hidup lebih sihat. Takkan tunggu sakit baru nak mula? Jom buat pembelian sekarang untuk dapatkan tawaran hebat. Beli lebih, jimat lebih.

Bertindak segera. Hubungi 0135819100 atau klik sahaja link ini untuk tempahan👇🏾
www.wasap.my/60135819100/nak+potonguler