FAKTA ASMA YANG PERLU KITA TAHU

FAKTA ASMA YANG PERLU KITA TAHU

Bila dah makin ramai yang terkena penyakit asma ni, tercetus persoalan kat dalam minda kami:

PENYAKIT ASMA NI NORMAL KE DALAM MASYARAKAT KITA?

Then kami terjumpa info pasal asma.
Agak mengejutkan juga.

1. Dalam setiap 14 orang, seorang daripadanya kurang bernasib baik, ada penyakit asma.

2. Kalau kat negara US, 24 juta rakyat mereka menghidap asma. Hampir sama banyak dengan jumlah rakyat Malaysia.

3. Nak tahu penyakit kanak-kanak yang paling popular? ASMA lah, apa lagi.

4. Sebab utama kanak-kanak tak datang sekolah? ASMA juga.

5. Antara kanak-kanak lelaki dan perempuan, kanak2 lelaki lagi banyak ada asma.

6. Tapi kalau dah semakin dewasa, perempuan lebih ramai yang terkena penyakit asma.

Dulu kami ingatkan penyakit asma ni macam jarang-jarang je. Bila baca hasil kajian ni, baru tahu. Ramai rupanya, berjuta-juta..

Sama-sama lah kita jaga kesihatan anak-anak kita ya..

Kredit to page : Asmak by Mhamsb

 

18 comments

Nmpk mcm asma ni jd penyakit yg common pulak skang ni. P kt wad kanak2, majoritinya sbb asma. 😢

Ramai yang mengidap asma. Alhamdulillah ada minyak asmak. Sapu sapu je insya allah berkesan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.