Kenali tahap semput @ asma

Kenali tahap semput @ asma

Assalamualaikum

Perbezaan saluran pernafasan orang normal dan orang yang terkena serangan asma

Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak?

.

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.

.

Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.

.

.

TAHAP #1 (mild intermittent asthma)

.

⚪Symptom tak sampai 2 kali seminggu

⚪Tiada masalah lain di antara semput

⚪Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan

.

TAHAP #2 (mild persistent asthma)

.

⚪Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali

⚪Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan

.

TAHAP #3 (moderate persistent asthma)

.

⚪Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput

⚪Kena standby ubat setiap hari

⚪Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU

.

TAHAP #4 (severe persistent asthma)

.

⚪Tanda-tanda susah nak berhenti

⚪Kerja memang biasanya akan terjejas teruk

⚪Semput? KERAP menyerang

⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang

.

.

Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

#AsmakbyMhamsb #MinyakHerbaAsmak

0135819100 Cikgu Basariah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.