Made In Thailand

Made In Thailand

Al kisahnya letih oo bila travel anak demam.

Baru ni travel p Thailand pon mek Nurin ni demam. Paling cuak bila keluaq penuh ruam kat badan dia.

Abisla. Mama dok risau dia kena campak je. Kat muka cun je takde bintik bintik badan dan kaki dah penuh.

Dia punya miang menggaru tak boleh tahan. Dia garu kemain sampai luka. Mama tak perasan dia garu kaki dia sampai berdarah. Patut tengok bila dia jalan kaki dia keras kejung semacam je tak leh bengkok.

Asalnya mama malas nak bawak minyak asmak 30ml sebab rasa macam berat je beg. Tapi entah kenapa rasa tak sedap hati. Selit je la yang 30ml ni masuk beg baju. Yang 10ml masuk beg galas. Yang 3ml masuk poket. Todia punya standby dengan minyak. Almaklumlah mama pon sejenis mabuk jalan. Huhu.

Sampai hotel dia punya merengek makin tak boleh bawak bincang. Sekali buka seluar, nah! Kering dan bersisik kaw-kaw belakang pelipat kaki dia. Patutla dia tak selesa. Siap berdarah lagi. Aduss..punyalah cuak mama tengok

Terus tak fikir panjang, mama buka minyak 30ml tu lumur habis satu badan dia tambah kat kaki yang bersisik dan berdarah tu. Menangisla dia kejap sebab sakit. Masa tu keluar kuping-kuping. Mama keraskan hati sapu jugak. Bila minyak dah menyerap, mama sapu bedak Asmak bagi dia rasa lebih selesa. Dua item ni memang wajib bawak setiap kali travel.
Yela, mana nak p cari klinik kat tempat ni. Bukan tempat kita nak oiii.

Tak lama lepas tu nampak dia dah boleh bengkok kaki dia. Dah boleh jalan lebih baik. Tapi mama masih kena dukung dia. Sepanjang hari ni memang banyak tempat kami jelajah. Selang 30 minit je mama akan selak seluar Nurin, sapu minyak asmak. Bagi kawasan yang kering dan gatal tu jadi lembab. Badan pon sama.

Bila dia ngantuk je, mama dodoikan dia dengan selawat syifa. Masa berhenti solat pon memang non stop berdoa agar cepat sembuh.

Satu yang mama perasan, setiap kali sapu dengan minyak, keluar kulit kering dia sebelum ni. Luruh berkuping kuping.

Malamnya bila balik hotel cadang nak keluar lagi selepas solat tapi bila tengok Rafif dan Razin dah pengsan, makanya tidoq je la.

Esok paginya, mandi awal. Masa mandi tu rasa macam magik tengok semua kulit kering yang huduh dah hilang. Licin dah kaki Nurin. Ruam pon dah susut lebih 50 peratus. Tinggal sikit-sikit je lagi. Dia yang asalnya asyik merengek je dah kembali aktif dan becok mulutnya macam biasa. Syukur alhamdulillah.

Plan asalnya, ingat nak bawak ke klinik selepas sampai Malaysia. Syukur tengok Nurin dah sembuh. Lega mama boleh masuk kerja macam biasa Isnin tu.

So korang, tak rugi tak standby minyak asmak ni bila travel. Cuti sekolah pon dah dekat sangat ni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.