Tips sapuan minyak herba asmak untuk masalah ekzema

Assalamualaikum

Ramai yang bertanyakan kepada cikgu, bagaimana cara sapuan yang betul bagi orang yang menghidapi masalah ekzema?

Silakan baca sehingga habis dan semoga dapat membantu buat yang berkaitan 😀

BAGI MASALAH EKZEMA

👉 TIPS PENYAPUAN MINYAK HERBA ASMAK YANG SAYA AMALKAN

👍Setiap pagi

👍Selepas solat zohor

👍Selepas solat asar

👍Selepas solat maghrib

👍Sebelum masuk tidur

👉Sapu Minyak Herba Asmak ke tempat yang ada ekzema… pastikan sapuan  tu macam mengoles manja kat tempat ekzema tu dengan kasih sayang lah  kan…..ulang 3 atau 4 kali, sehingga rasa minyak tu dah betul-betul meresap  dalam lapisan kulit kita.

👉Pastikan tempat yang kita nak sapu tu, betul-betul kering dan bebas dari bahan-bahan lain.

🙇Buatlah macam tu berulang kali mengikut masa yang kamu rasa teringat ke sekiranya tak dapat nak ikut 5 waktu tu….

🙇Boleh je guna pagi…tengah hari dan sebelum tidur malam tetapi, kekerapan penyapuan memainkan peranan untuk melegakan akzema.

Selamat Mencuba…

Kita berusaha untuk berubat tapi ingat, kesembuhan adalah dengan izin Allah.

Dengan izin Allah, ekzema boleh pulih 😀

Mencari minyak herba asmak?

Hubungi:

0135819100 Cikgu Basariah

Ekzema? Ini penyelesaiannya 😀

“Salam mah, kak Sh Salma nak tanya bedak asmak/minyak asmak apa khasiat dan harga. Kalau budak ada eczema ok dok guna?” – wasap dari customer bertarikh 22/10/18.

Selepas berbalas mesej dan bagitahu apa kelebihan produk asmak, testimoni dan harga terus kak Salma buat pembelian pada 23/10/18. Set rawatan  untuk ikhtiar anaknya yang eczema bertukar tangan –  minyak herba asmak 30ml, bedak asmak 150g dan sakura showel gel 500ml.

.

Selepas sebulan…

Hari ni kak Salma buat pembelian kali ke 2. Alhamdulillah. Sepanjang saya follow up dengan Kak Salma ikhtiar penyakit anaknya, Kak Salma sentiasa positif walaupun kesan perubahannya agak perlahan.

Dan hari ni, saya bersua dengan kak Salma. Wah, nampak sedikit keceriaan pada wajahnya.

“Mah, ada perubahan pada kulit anak kak ma. Kak Ma rasa dia serasi dengan mandian sakura showel gel  dan sapuan bedak asmak. Paling ketara penyakit tak merebak kat tempat lain. Sekarang ni kak ma nak ikhtiar sapu bedak asmak untuk mengurangkan kesan parut pula. Dan mandian sakura showel gel tetap diteruskan. In shaa Allah, mah doakan sama moga anak Kak Ma serasi dengan produk asmak dan ada kesembuhan ya.”

Dalam hati saya hanya mampu bersyukur dan berdoa. Ya Allah, setiap penyakit ada ubatnya, asbab guna produk asmak, Kau kurniakan kebaikan dan kesembuhan buat anak Kak Ma.

Rezeki untuk anak Kak Salma setelah umur 20-an baru jumpa sedikit kebaikan dengan asbab guna produk asmak – bedak asmak dan sakura showel gel. Sebelum ni dah ikhtiar pelbagai ubat termasuk ubat klinik dan farmasi.

.

.

Foto produk aje, gambar customer tiada. Tengok tu Kak Ma repeat order sakura showel gel, bedak asmak dan mahu mencuba guna shampoo bunga raya pula untuk rawatan rambut gugur.

Kredit : Rahimah Muda

Perlukan konsultasi produk Asmak yang sesuai dengan masalah anda? Usah segan silu, hubungi cikgu segera ye.

Whatapps ke:

0135819100 Cikgu Basariah

7 ​Tips Penjagaan Gigi Susu​

Gigi susu pertama Razin keluar selepas dia berusia 1 tahun. Lewat kan? (^_^)

Salam Sejahtera buat semua

Senyuman bertambah indah apabila ada gigi yang bersih, cantik dan tersusun. Penjagaan gigi susu amat kritikal demi mendapatkan gigi kekal yang cantik.

Ayuh kita baca tips untuk menjaga gigi susu:

​1⃣ Penjagaan gusi​

​Gusi anak perlu dijaga walaupon gigi belum tumbuh. Susu ade karbohidrat yang berkanji dan ada yang bergula. Kalau sisa susuan tidak dibersihkan, ia menyebabkan mulut anak akan berbau masam dan gusi/lidah boleh menjadi keputih-putihan dan tidak sihat. Anak pon tak selesa.​

​2⃣ Gosok gigi seawal gigi pertama tumbuh​

​Gigi pertama lebih kurang 6 bulan la tumbuh. Nampak je gigi bersihkan gigi itu menggunakan kain bersih yang dibasahkan (guna air masak lagi baik). Kalau dah pandai gigit tu blikan berus khas untuk umur diorang.​Part ni kena sabar banyak sebab anakSATU permulaan akan meronta untuk digosok giginya.

​3⃣ Elak anak hisap botol susu sambil tidur​

Jangan ajar anak hisap botol susu sambil tidur. Susu badan pon tak boleh ok. Ini kerana kandungan kanji atau karbohidrat dalam susu akan membentuk lapisan melekit (plak) pada permukaan gigi then rosak.Karat² warna coklat tu.Ada kes anak dapat jangkitan kuman di mulut sebab tidor dengan hisap botol.

​4⃣Lepas hisap susu, minum air masak​

​Sebaiknya mcm tu la.. Ala² bilas cenggitu​

​5⃣ Jangan isi air bergula dalam botol susu​

​Ni kan memang kesalahan besar ni.Kadang air sirap, teh o, milo.Minuman bergula sangat tak bagus untuk kesihatan.Selain tak bagus untuk kesihatan,ia boleh menyebabkan karies gigi terjadi.

​7⃣ Jangan kunyah makanan untuk diberi pada anak​.

​Didalam mulut sebenarnya terdapat bakteria lebih kurang 1000++ jenis, apabila kita kunyah² makanan bagi kat anak, kite dah pindahkan bakteria dalam mulut kite pada anak.Jadi gigi diorang tak selamat jugak lah.

8⃣ JANGAN BERI ANAK PUTING TIRUAN ATAU MENGHISAP JARI

Jika puting tidak dibersihkan sebelum masuk ke dalam mulut,anak mudah terkena jangkitan kuman.Begitu juga dengan menghisap jari ya.

kredit:petuabonda

Usah Mudah Menilai Orang

Assalamualaikum

Cikgu terkesan dengan suatu nukilan yang dikongsi seorang sahabat melalui aplikasi whatapps pagi tadi. Cikgu kongsikan di sini untuk sama-sama kita baca dan hadamkan.

Kita selalu fikir ikut logik akal.

.

Ibu bapa sangat baik, anak akan jadi sangat baik.

Ibu bapa kurang baik, anak akan jadi kurang baik.

.

.

Pernah tak kita terfikir 2 situasi di bawah ?

.

1) Ibu bapa sangat baik. Diuji dengan anak yang kurang baik.

.

2) Ibu bapa yang kurang baik. Direzekikan dengan anak yang sangat baik.

.

Untuk situasi pertama,

Contohnya, si bapa imam besar di masjid tetapi anak lelakinya sendiri liat untuk solat jemaah di Masjid.

.

Kita tak layak untuk menilai orang lain.

Menilai itu hanya kerja Allah.

Jangan judge ibu bapa tu tak tahu parenting skills terbaik sampai anak jadi kurang baik sedangkan dirinya sangat baik.

Ujian setiap orang berbeza.

Mungkin daripada 7 orang anaknya, hanya seorang yang bermasalah.

Mungkin ini bahagian yang Allah takdirkan untuk menguji keimanan dan kesabaran dirinya.

.

.

.

Untuk situasi kedua,

Contohnya, ibu bapanya tak pernah bersekolah agama. Tidak pernah mendapat pendidikan agama secara formal dan bukan penghafal Al-Quran. Dengan izin Allah, semua anaknya bergelar Al-Hafiz dan Al-Hafizah.

.

Kita mula bertanya, apa ye barakah keluarga ini sehinggakan ibu bapanya biasa-biasa tetapi anaknya MashaaAllah luar biasa baik ?

Itulah namanya keajaiban rezeki. Mungkin ada sesuatu amalan ikhlas yang terang atau tersembunyi yang menjemput turunnya rahmat Allah.

.

Realiti hari ini,

Apabila dewasa, bukan sedikit seorang anak yang menyalahkan ibu bapa kalau dirinya dalam kategori kurang baik dari banyak segi.

.

Bukan sedikit juga seorang ibu atau ayah menyalahkan anaknya kalau tidak membesar jadi insan baik yang diimpikannya.

.

Tertarik dengan perkongsian daripada CikPuan Ayat Ibrahim.

Cukup terkesan di jiwa dan membuka minda.

Mari muhasabah diri bersama.

.

Life is about choices.

Dan kita memilih tindakan mengikut apa yang kita boleh ubah.

.

Beberapa premis yang perlu difahami :

.

1) Setiap manusia itu lahir secara fitrah. Baik dirinya sendiri, ibu bapa kandungnya, anak-anaknya dan orang sekeliling.

.

2) Di dunia, setiap individu bertanggungjawab atas pilihannya. Di Akhirat, bertemu Allah sendiri-sendiri.

.

3) Allah bersama dan memberi pertolongan kepada hamba-hambaNya bila hambaNya memenuhi syaratNya untuk ditolong

____________

Konteks artikel ini adalah merujuk nombor 3. Bagaimana nak jemput pertolongan Allah.

.

Cuma, jangan dilupakan hal nombor 1&2 itu ada.

.

Kita ada teladan ayah beriman tetapi anak tidak mahu ikut atas pilihannya. Seperti Nabi Nuh.

.

Kita ada teladan anak yang baik, ayah tak baik seperti Nabi Ibrahim, ayahnya pembuat berhala.

.

Kembali kepada konteks kita yang masih hidup ini. Selagi belum mati, sentiasa bersangka baik untuk pengakhiran yang baik.

.

Contohnya,

Nabi Yaakub. Dia diuji anak-anak nakal, zalim yang sanggup nak bunuh adik sendiri. Tapi Nabi Yaakub memilih menjadi Muhsin. Ayah yang baik dan terus didik anak-anaknya yang nakal. In the end, anak-anaknya bertaubat.

.

Jadi,

Kalau kita ibu ayah yang diuji anak-anak yang tak baik, selagi belum mati, sentiasa bersangka baik, anak itu masih berpeluang bertaubat. Mohon bantuan Allah dengan memilih menjadi Muhsin. Huraian muhsinin sebenarnya sangat luas dalam Quran.

.

Kalau sebagai anak yang baik, diuji ibu bapa tak baik. Selagi belum mati, terus bersangka baik. Teladan Nabi Ibrahim yg berusaha ajak parents kembali kepada Allah.

.

Fokus kepada diri.

Apa yang saya boleh buat untuk jemput bantuan Allah, supaya anak atau ibu bapa saya jadi baik.

.

Diulangi, fokus kepada diri. Apa yang perlu diperbetulkan dalam diri?

.

Kesimpulannya,

Bersangka baik kepada Tuhan

Bersangka baik sesama insan

.

Jangan berhenti memperbaiki diri

Jangan putus asa rahmat Yang Maha Tinggi

.

Stop blaming

Start reflecting

.

Kredit: TicerKhomiesReflections

Semoga bulan ini, memberikan hasil yang lebih baik buat kita semua 😊

Mencari penawar batuk dan semput melalui sapuan luaran sahaja? Cubalah Minyak Herba Asmak. Hubungi:

0135819100 Cikgu Basariah

FAKTA ASMA YANG PERLU KITA TAHU

Bila dah makin ramai yang terkena penyakit asma ni, tercetus persoalan kat dalam minda kami:

PENYAKIT ASMA NI NORMAL KE DALAM MASYARAKAT KITA?

Then kami terjumpa info pasal asma.
Agak mengejutkan juga.

1. Dalam setiap 14 orang, seorang daripadanya kurang bernasib baik, ada penyakit asma.

2. Kalau kat negara US, 24 juta rakyat mereka menghidap asma. Hampir sama banyak dengan jumlah rakyat Malaysia.

3. Nak tahu penyakit kanak-kanak yang paling popular? ASMA lah, apa lagi.

4. Sebab utama kanak-kanak tak datang sekolah? ASMA juga.

5. Antara kanak-kanak lelaki dan perempuan, kanak2 lelaki lagi banyak ada asma.

6. Tapi kalau dah semakin dewasa, perempuan lebih ramai yang terkena penyakit asma.

Dulu kami ingatkan penyakit asma ni macam jarang-jarang je. Bila baca hasil kajian ni, baru tahu. Ramai rupanya, berjuta-juta..

Sama-sama lah kita jaga kesihatan anak-anak kita ya..

Kredit to page : Asmak by Mhamsb

 

Sawan Tangis


Sawan tangis adalah keadaan di mana bayi menangis tanpa henti selama 3 jam dalam sehari, dan berlaku melebihi 3 hari dalam seminggu. Keadaan ini boleh berlarutan hingga ke 3 minggu lamanya.
.
Tiada penyakit yang menyebabkan bayi mendapat sawan tangis, malah bayi yang sihat pun boleh terkena sawan tangis. Dan sememangnya keadaan ini akan membuatkan ibu dan bapa merasa susah dan sedih, walaupun mereka sudah beberapa kali melahirkan anak.
.
Sawan tangis berlaku pada 10-40% bayi, dan beransur-ansur hilang apabila menjejak umur 6 bulan.
.
Tanda-tanda sawan tangis:
.
❌ Biasanya berlaku pada waktu lewat petang
❌ Bayi menarik kakinya sehingga ke perut
❌ Genggaman tangan bayi lebih kuat dari biasa
❌ Bunyi tangisan kebiasaannya kuat dan nyaring dari biasa.
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

NAK TAHU SUSAH ATAU SENANG BISNES? MULAKAN DARI BAWAH 😎

Hubungi 0135819100 untuk mendaftar

Masa mula Kak Ayu kenal minyak herba ni harga jualan memang dah rm39. Masa tu tahun 2015. Rasa memang mahai betoi la tapi nekad nak cuba jugak sebab tak sanggup rasanya nak bagi anak makan ubat batuk dan selesema.

Masa tu, boleh dikatakan sebulan sekali mesti anak-anak kena batuk atau selesema. Serasi betul anak Kak Ayu masa tu dengan minyak ni. Sapu je mudah keluar kahak. Batuk dan selesema terus hilang. Kak Ayu nekad nak jual kat kawan-kawan.

Dlu Kak Ayu ingat lagi jadi agen mhamsb dengan modal rm2++ je masa tu. Tu pon rasa banyak sangat dah. Ye la dapat minyak 10 botol je pon. Rasa memang mahal minyak 30ml harga sampai rm30+. Tapi sebab tahu memang ‘rare’ minyak boleh legakan batuk ni, Kak Ayu pon melaburlah.

Dari rm2++ dah boleh restok rm5++. Masa tu HQ dah mula offer siapa nak upgrade superagen dan bina team. Takut mulanya, tapi rasa rugi kalau tak ambil peluang. Kak Ayu upgrade dan mula bina team. Mula nak dapat modal upgrade tu, Kak Ayu jenuh gakla menabung. Padah sebab tak pandai lagi rolling modal masa tu. Dapat duit untung je campur sekali dan terguna untuk kegunaan lain. Bila nak upgrade menggagau la jugak. Haha.

Tak lama lepas tu, ada agen nak upgrade ke superagen. Kira tempoh masa jadi superagen ni dalam setahun kot. Kak Ayu kena upgrade ke Stokis Daerah untuk kekalkan mereka dalam team. Susah payah nak kumpul RM4k+ masa tu nak upgrade. Masa ni Kak Ayu nekad pajak barang kemas untuk upgrade. Sedih tau tapi memang target mesti tebus barang dalam pajak paling lama 5 bulan.

Kali ni Kak Ayu dah belajar dari kesilapan. Duit modal cepat kak Ayu rolling beli barang dan sediakan bahagian untuk kegunaan bisnes termasuk untuk upgrade (masa ni Kak Ayu dah letak target nak jadi Stokis Premium tahun 2019)

Syukur selepas upgrade Stokis Daerah tu, Kak Ayu dapat konsisten restok rm3-4k sebulan tanpa gagal. Walhal, sebelum upgrade rasa nak capai rm2k pon mengah 😅

Dalam lebih kurang 7 bulan jadi Stokis Daerah, salah seorang superagen Kak Ayu menyuarakan hasrat nak upgrade. Masa ni Kak Ayu macam tak bersedia juga sebab target nak upgrade tahun 2019. Tapi, Kak Ayu cabar diri. Mesti cuba upgrade supaya boleh beri semangat kepada anak buah.

Alhamdulillah, tanggal 20 Ogos 2018, Kak Ayu secara rasminya menjadi Stokis Premium bermodalkan rm9k+. Sekarang misi kak Ayu dan team, untuk memastikan restok bulanan kami mencapai rm10k+ setiap bulan.

Hari ni target misi Rm10k+ untuk bulan ni dah tercapai. Syukur kepada Allah. Terima kasih buat semua yang membantu samada secara langsung atau tidak langsung. Tahniah team #Asmak4u057! Tahniah buat semua yang berjaya capai target bulanan masing-masing. Setakat ni dah 3 orang berjaya capai target masing-masing. In shaa Allah ada yang bakal menyusul tak lama lagi.

‘Asmak4u057-Excellent Together’
GO TEAM!

Jom sertai kami. Promosi menjadi pengedar dengan modal serendah rm150 dah bermula dan bakal tamat 2 Disember 2018 tau! 😘

#LeaderAsmak
#057gempur
#misiRM10K
#AsmakDiamond

Apa Yang Akan Terjadi Apabila Asma Tidak Dirawat?

 

 

 Ada beberapa perkara serius yang akan terjadi apabila asma tidak dirawat dengan baik. Dan perkara-perkara tersebut semuanya mempengaruhi hidup si penghidap asma.
.
Gangguan kualiti tidur
Tidur yang berkualiti adalah kunci kepada kualiti kerja. Tiada orang yang boleh bekerja dengan baik dalam keadaan mengantuk.

Kurangnya aktiviti fizikal
Apabila aktiviti fizikal berkurang, maka risiko obesity akan meningkat. Siapa kata obese bagus? Biasanya mereka yang obese akan mempunyai masalah-masalah lain di kemudian hari seperti sakit jantung, kencing manis dan sebagainya.

Perubahan di salur udara
Serangan asma yang semakin kerap akan mengubah struktur salur udara dalam jangka masa panjang. Dan biasanya, perubahan ini adalah kekal sepanjang hayat. Apabila salur udara berubah dan rosak, peparu akan mengalami kekurangan oksigen dan menjadi rosak dalam jangka masa panjang.

Hospital
Tahukan anda, asma adalah sebab ketiga terbesar kanak-kanak dimasukkan ke hospital di US. Dan mereka tidak akan dibenarkan balik selagi mereka tidak dapat bernafas seperti normal.

Kematian
Ada satu pertubuhan di US yang menemui kadar kematian disebabkan asma, iaitu 9 orang mati disebabkan asma setiap hari. Jika di Malaysia, mungkin lebih sedikit jumlahnya. Kebanyakan kematian tersebut adalah kematian yang boleh dielakkan dengan rawatan yang sepatutnya.
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

 

 

0135819100 Cikgu Basariah

Anak ruam? Leher, pipi, punggung..

Mak-mak guna krim hospital & klinik.. Memang ok.. Kejap je dah hilang!
.
.
Tapi.. Tahu tak kesannya?

Tentang *STEROID!*

Ramai sudah mendapat kesedaran bahawa Steroid berbahaya kepada tubuh badan, Penggunaan jangka masa panjang boleh menyebabkan kesan kesan berikut :

😱Pereputan tulang
😱Kerosakkan buah pingang
😱Kerosakkan organ dalaman
😱Kulit menipis kemerahan dan kadang kadang kehitaman
😱Urat darah jelas kelihatan ( cream steroid)
😱Cushing syndrome
😱 Strecthmark
dan pelbagai lagi
.
.
Namun ramai di luar sana tidak mengenali Steroid. Mari kita kenal nama-nama steroids yg digunakan dlm ubat ubatan.

*Kenali NAMA Steroid*:
———————————-

☠️Triamcinolone
☠️Crticosteroid
☠️Prednisolone
☠️Hydrocortisone
☠️Dexamethasone
☠️Betamethasone
☠️Deflazacort

Semak kandungan ubat atau cream yg anda gunakan. Jika mengandungi nama seakan akan nama di ats. Ianya mengandungi steroid. Ini cara mudah … kenali steroid dgn perkataan ini…
*CORT, …CORTISONE…STEROID….LONE… METHASONE*

Steroid selalunya berkesan dlm merawat pelbagai penyakit.Kesan pemulihannya memang cepat. Tetapi tidak boleh digunakan dlm jangka masa panjang. Ianya diserap kedalam tubuh dan ini membahayakan organ dalaman… terutamanya kepada bayi.

Cth cream Econazine, apa sahaja cream yg namanya begini xxxxCort dan lain-lain.

*Cubalah Bedak Asmak*
Diperbuat dari bahan semulajadi

0135819100 Cikgu Basariah

Ada Asma, Masih Boleh Bersukan Ke?

 

 

 

 Bila dilihat, asma dan aktiviti sukan nampak macam tak boleh duduk semeja, baring sekatil. Tak kena pada pandangan logik di mata kita. Tak takut sesak nafas ke semasa bersukan?
.
Tapi, anda silap.
.
Ada ramai ahli sukan yang mempunyai asma walaupun mereka aktif bersukan. Malah, ada antara mereka yang berjaya memecahkan rekod walaupun hidup dengan kekurangan tersebut. Siapakah mereka?
.
🏐Jackie Joyner-Kersee – Beliau merupakan seorang pemain bola jarring yang terkemuka. Beliau memenangi 3 pingat emas dan 1 perak walaupun ketika itu jurulatihnya tidak tahu mengenai asma yang dihidapi.

🏊‍♀Amy Van Dyken – Beliau adalah seorang atlet renang, sukan yang memerlukan atletnya menahan nafas. Nampak macam mustahil kan? Namun Amy berjaya memenangi 6 pingat emas di dalam 2 sukan olimpik yang berasingan.

🏊‍♂Tom Dolan – Kes Tom adalah lebih unik berbanding yang lain. Beliau mempunyai salur pernafasan yang agak cacat, iaitu sempit. Namun, sukan renang yang diceburinya adalah sukan yang paling berjaya.

🚴‍♂Paula Radcliffe – Asma ketika berumur 14 tahun tidak menghalang Paula meneruskan minatnya dalam sukan marathon. Dalam sejarah, beliau telah menyertai 4 sukan olimpik dan memenangi emas pada tahun 2005.

🏈Jerome Bettis – seorang atlet American football yang terkenal. Siapa yang rajin menonton sukan ini, mesti tahu mengenai jenis gerakan yang perlu ada dalam sukan ini – semua laju dan memenatkan!

.
Kesimpulannya, asma bukanlah titik noktah bagi mereka untuk bersukan. Dengan langkah yang bijak dan mengikut nasihat doktor, mereka boleh mencapai lebih dari orang lain.
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

 

0135819100 Cikgu Basariah