MIGRAIN BOLEH BAWA MAUT KE ??

Migrain! Selalu sangat kita dengar perkataan migrain tapi kita kadang tak tahu apa puncanya bukan? Bila migrain datang, kita pasti cari panadol, minyak kapak, balm, supplement, dan sebagainya. TAPI migrain tetap tak hilang dan kalau sembuh hanya untuk seketika. Kadang-kadang rasa nak hentak kepala kat dinding ataupun keluarkan otak dari kepala sebab terlalu sakit dan membuatkan tak selesa utk melakukan aktiviti harian.

Mula la tak selera nak makan dan sebagainya. Mari kita lihat tanda tanda migrain.

  1. TERTEKAN/STRESS MELAMPAU
    Orang migrain akan rasa tiba-tiba mood jadi down dan tertekan. Kajian dari American Academy of Neurology 2010 menunjukkan rasa tertekan yang terlalu kerap boleh menyebabkan migrain jadi lebih teruk.
  2. KURANG TIDUR/BEREHAT
    Orang yang migrain tak dapat tidur dengan lena, bangun tidur dengan lesu sebab kerap kena serangan migrain. Ramai yang kena insomnia atau susah nak tidur kesan dari migrain. Kurang tidur dan migrain pun ada kaitan lain, di mana orang yang kurang tidur juga boleh terkena migrain.
  3. HIDUNG TERSUMBAT & MATA BERAIR
    Sesetengah orang yang ada migrain mempunyai simptom sinus atau macam resdung. Hidung tersumbat, mata sembab dan kadang-kadang keluar air mata. Satu kajian menunjukkan 90% dari mereka yang ada sakit kepala sebab sinus atau resdung mempunyai migrain.(kajian dari GlaxoSmithKline, pengeluar ubat migrain)
  4. BERDENYUT SEBELAH KEPALA ATAU KESELURUHAN KEPALA
    Simptom atau tanda ini adalah paling biasa di kalangan orang yang kena migrain. Biasanya ia adalah rasa sakit pada sebelah kepala sahaja. Dari satu survey online yang dijalankan di kalangan pesakit migrain, 50% selalu mengalami tanda ini dan 34% sahaja yang merasakannya tidak terlalu kerap.
  5. LOYA & MUNTAH
    kajian yang dijalankan kepada 3700 orang pesakit migrain, 73%mengalami loya dan 29% daripada muntah-muntah. Satu kajian lain mendapati pesakit migrain yang ada loya disebabkan migrain akan merasa lebih sakit dan susah nak baik berbanding yang tidak loya atau kurang rasa loya.
  6. SENSITIF DENGAN CAHAYA, BUNYI DAN BAU
    Orang sakit migrain biasanya tak boleh berhadapan cahaya terang dan bunyi bising. Cahaya dan bunyi boleh menyebabkan sakit kepala mereka bertambah teruk. Ada juga pesakit migrain yang tidak boleh bau sesetengah bau dan bau itu boleh menyebabkan mereka bertambah sakit.

So migrain ni boleh bawak maut ke ?. Yaa migrain boleh bawa maut kalau anda tak rawat dengan cepat. Kadang orang kena migrain ni anggap sakit kepala biasa je. Jumpa lah dengan doktor untuk dapatkan rawatan serta nasihat.

Semoga bermanfaat 😊

MinyakHerbaAsmak

AnakSihatHatiTenang

WeAreFamily

KAISA TWO WAY CAKE

Kelebihan Two Way Cake Kaisa

  1. Boleh dijadikan sebagai foundation dengan membasahkan span.
  2. Menutup cela diwajah seperti kesan-kesan jerawat dan flek-flek hitam.
  3. Melindungi daripada sinar UV dengan ada spf30
  4. Mempunyai testur bedak yang lembut
  5. Hanya 1 warna yang digunakan iaitu warna natural untuk semua jenis kulit
  6. Memberi kelembapan pada wajah
  7. Merawat gatal-gatal pada muka dengan adanya kaolin
  8. Boleh mencerahkan wajah dan merupakan anti penuaan tampak muda sentiasa.
  9. Wajah kelihatan segar dan berseri.

Jus Asmak Gold

KENAPA JUS ASMAK GOLD BAGUS SEBAGAI MAKANAN KESIHATAN.

  1. Lemon membantu memberi bekalan vitamin C semulajadi yang baik untuk kita. Ia merangsang dan mengaktifkan sistem penghadaman. Ia Melegakan sakit tekak,menurunkan berat badan, anti kanser, menghalang pembentukan batu karang, melegakan kegatalan dan menurunkan panas demam
  2. Stevia yang ade dalam jus asmak gold merupakan pengganti kepada gula. Jus sesuai diamik oleh pesakit diabetes dan membantu kawal kadar kolesterol dan dapat menurunkan darah tinggi.
  3. Apple bole membantu mengurangkan berat badan selain jus lemon. Secara tak langsung, jus membantu mereka2 yang sedang berdiet.
  4. Bahan aktif dalam #Echinacea dapat mengurangkan gejala selsema.
  5. DongQuai pula dapat membantu masalah wanita seperti senggugut atau PMS.
  6. Bayam salah satu makanan yang bernutrisi lengkap dan rendah kalori. Ia dapat membantu melawan sel kanser, menjadikan penglihatan lebih baik, sumber anti flamasi, menurunkan tekanan darah tinggi, mencegah diabetes, meningkatkan memori, menutrisi tulang dan sendi, mencegah anemia, menyihatkan kulit dan menguatkan imunisasi.
  7. #Capsicum bertindak sebagai agen penyembuhan badan – Catalyst Herbs. Ia membantu masalah ulser perut, cirit birit dan dispepsia dan juga mengurangkan masalah kembung perut

Capsicum bertindak sebagai antioksida yg sangat bagus. Antioksida membantu untuk menghalang kerosakan radikal bebas dlm sel-sel saraf dan saluran darah.

Selain itu, ia membantu menurunkan paras gula dalam darah, menormalkan semula tekanan darah merawat sakit otot belakang, artritis dan penyakit sendi. Ia juga boleh merendahkan tahap kolesterol dan meningkatkan kadar metabolisme seseorang.

  1. Timun membantu menghidrasi badan, mengurangkan panas badan dari luar dan dalam, membuang toksin dari badan, memulihkan mata, membantu melawan kanser, mengurangkan kolestrol, mencegah diabetes, menurunkan tekanan darah tinggi, dan membantu menjaga kesihatan buah pinggang,
  2. Ciri-ciri anti-bakteria, anti virus, anti radang dan anti oksida yang menjadikan #Bawang_Putih suatu kaedah rawatan semulajadi yang hebat dan selamat. Ia
    bukan sekadar diperlukan dalam masakan, malahan punya khasiat yang pelbagai terutamanya dalam dunia kesihatan dan kecantikan.
  3. Halia dikatakan dapat merawat pelbagai penyakit banyak antaranya membuang angin dalam badan, sakit kepala, sistem pencernaan bermasalah, sakit jantung, muntah, cirit-birit, disentri, asma, sakit perut, reumatisme, pengaliran darah bermasalah, mati pucuk, lemah tenaga batin, keracunan udang, badan kesejukan, sakit pinggang, urat saraf lemah, mabuk kenderaan, batuk kering, kejang, buang air berlendir dan darah haid berbau hamis.
  4. Oregano berfungsi sebagai antioksidan, anti bakteria dan melancarkan percernaan, bagus untuk kesihatan jantung, membantu fungsi hati dan mempercepatkan pembuangan toksin.
  5. #Licorice membantu menurunkan kadar kolestrol, merawat Bronkhitis dan Batuk

Berbaloi kan amalkan jus asmak gold setiap hari. Pengambilan hanya 2 kali sehari, di waktu pagi dan sebelum tidur.

JUS ASMAK GOLD MAMPU MENCERIAKAN HARI ANDA.

jusasmakgold

gonaturalwithasmak

Shampoo Bunga Raya Plus

Bunga Raya tepi taman
Angin saling bekejaran
Kau lari aku mengejar
Di antara deru rindu… kita berdua

Wangi sungguhnya rambutmu
Sewangi bunga raya
Siapa dulu yang empunya
Kalau bukan ku seorang…
Kekasih hati

Bu… bu… bu… bunga raya
Bu… bu… bu… bunga raya
Abadaikan cinta kita
Bu… bu… bu… bunga raya
Bu… bu… bu… bunga raya
Kita bina selamanya

Asyik… asyik… asyik
Asyik… asyiknya bershampoo
Seakan dunia milik kita berdua
Satukan rasa
Asyik… asyik… asyik
Asyik… asyiknya bershampoo
Saling melepas rindu didada antara kita

Asyik… asyik… asyik

Lirik : Asyik – Amelina

ShampooBungaRayaPlus

IngatShampooIngatBungaRaya

ShampooViral

BESTNYA MANDIAN SAKURA NI

SAKURA SHOWER GEL 500ml
⭕ Sabun Mandian Natural ni diperkaya dengan Ekstrak Bunga Raya, Sakura, Aloe Vera, Goji & Daun Bunga Ros


⭕Bagus utk semua jenis kulit terutamanya kulit sensitif


⭕Berfungsi sebagai:
✔ sabun antiseptic
✔ sabun antibacteria
✔ melembapkan kulit

#057gempur

#misiRM10k #AsmakDiamond

Kelebihan minum madu

Sesudu Madu Mampu Hapuskan 7 Masalah Wanita

Madu bukan sahaja dijadikan makanan kesihatan malah digunakan secara meluas untuk merawat pelbagai masalah kulit dan dipercayai dapat membantu merawat kecantikan dalaman wanita. Jom, bongkar kelebihan madu yang juga merupakan makanan sunnah…

  1. Segarkan Tubuh & Wajah
    Pengambilan madu secara konsisten akan membantu memberi tenaga kepada tubuh sekali gus menaikkan seri wajah. Amalkan mengambil madu satu sudu sehari ketika perut kosong. Elakkan menggunakan sudu besi sebaliknya sudu plastik kerana ia dikatakan dapat mengekalkan khasiat madu.
  2. Lindungi & Lembapkan Kulit
    Kandungan antioksidan dalam madu dapat melindungi kulit daripada jangkitan, ia juga membantu memulihkan luka dan mengatasi pelbagai masalah seperti bintik-bintik hitam serta jerawat. Gunakan madu sebagai masker wajah. Oles madu pada wajah, kemudian biarkan kering. Bersihkan wajah dengan air perahan limau nipis. Lakukan petua ini dua kali seminggu, kulit wajah kelihatan lembap dan kemerahan.
  3. Awet Muda
    Khasiat yang terkandung di dalam madu dikatakan dapat menentang radikal bebas. Ia bersifat antipenuaan. Minum madu bersama perahan lemon atau madu bersama air suam. Ia bukan sahaja melawas malah membantu membuang toksin dalam tubuh.
  4. Bersihkan Wajah
    Madu juga boleh dijadikan pembersih wajah. Kandungan enzim dalam madu apabila dicampur dengan air menjadi cairan lembut yang dapat membersihkan kotoran dari dalam dan membuatkan kulit wajah lembut dan tegang. Ia pembersih wajah semula jadi yang selamat dan berkesan.
    Sejak zaman dahulu, madu bukan sahaja dijadikan makanan kesihatan malah ia juga digunakan secara meluas untuk merawat pelbagai masalah kulit dan dipercayai dapat membantu merawat kecantikan dalaman wanita. MW kongsikan kelebihan madu yang juga merupakan makanan sunnah.
  5. Atasi Jerawat & Parut
    Madu sangat mujarab untuk mengecutkan dan menghilangkan jerawat tanpa meninggalkan parut. Madu merawat kulit dari dalam seterusnya menjadikan kulit lebih sihat dan licin. Ia juga dikatakan dapat menghilangkan parut pada wajah. Sapukan madu pada bahagian yang bermasalah, biarkan sehingga kering. Kemudian, bilas dengan air suam.
  6. Cerahkan Kulit
    Untuk mendapatkan kulit tubuh yang halus dan cerah, anda boleh berendam di dalam tab yang dicampur dengan madu, susu dan air mawar. Kombinasi ramuan ini mampu meredakan tekanan dan menjadikan kulit gebu. Ia juga merawat tubuh dengan cara yang ‘lembut’.
  7. Atasi Bibir Hitam
    Bagi anda yang mengalami masalah bibir gelap atau hitam, sapukan madu pada bibir setiap malam. Sebaik sahaja bangun tidur, bersihkan bibir dengan air suam. Lakukan secara konsisten sehingga

Apa tunggu lagi kaum wanita.. cepat dapatkan madu dari saya hari ini

hubungi www.wasap.my/60135819100/madu+Asmak

REZEKI YANG TIDAK DIUNDANG

Kita berkira dengan anak, rezeki akan berkira dengan kita 👇👇👇
.
Pernah tak kita terfikir? orang tua-tua cakap bila ada anak ni rezeki murah. Tapi lain jadi kat kita, anak dah ramai tapi rezeki masih sama macam masa belum ada anak.
.
Pengalaman sendiri.
.
Alhamdulillah selepas annur rania dilahirkan rezeki saya mudah je masuk. Kadang-kadang rezeki tak di sangka-sangka dapat. Dapat tawaran kerja di kampung halaman. Padahal tak pernah terfikir pun saya boleh dapat sebab ramai sangat calon yang temuduga.
.
Masa berhenti kerja lama gaji pada bulan tu di tahan sebab berhenti tak cukup notis. Susah jugak nak survive bulan tu dengan komitmen yang ada tapi alhamdulillah semua berjaya di harungi. Rezeki ada je untuk bayar semua.
.
Semua berubah bila saya leka.
.
Di tempat baru kerja bertambah banyak, kadang-kadang balik ke rumah jam 9-10 malam. Kurang luangkan masa dengan keluarga dan anak-anak. Sedikit demi sedikit wang gaji tak cukup.
.
Bila wang tak cukup mulalah berkira-kira dengan anak. Mainan rm5 pun tak belikan. Sanggup biarkan anak menangis berlinangan air mata. keluar beriadah jauh sekali.
.
Pada mulanya salahkan gaji yang sedikit jika banding dengan gaji dulu. Tapi sebenarnya semakin jauh kita mengabaikan anak semakin jauh rezeki akan bai bai kita.
.
Anak-anak adalah anugerah setiap insan bergelar ibu bapa. Mereka adalah amanah Allah kepada kita. Mereka adalah masa depan generasi kita.
.
Besar tanggungjawab kita untuk membesarkan mereka jadi seorang anak yang setia kepada negara dan agama.
.
Saya tidak manjakan anak cuma saya tidak pernah berkira dengan anak.
.
Ini 8 amalan saya menjemput rezeki melalui anak :
.

  1. Kanak-kanak pantang nampak mainan. Sebulan sekali beri mereka reward mainan yang mereka nak. Selagi termampu berilah barang kesukaan mereka. Apalah sangat mainan rm5-rm10 asalkan mereka happy. Ingat jika mereka happy kita sebagai ibu bapa turut happy, sama jugak jika sebaliknya. Bila keluarga happy baru rezeki mudah nak datang.
    .
  2. Berikan mereka pelajaran yang terbaik. Jangan pilih taska sebab sehala laluan ke tempat kerja sahaja. Fikirkan jugak keperluan anak-anak untuk belajar. Banyak taska hanya buka televisyen sahaja masa belajar. Taska yang bagus ialah yang penuh dengan aktiviti yang membantu perkembangan otak anak-anak.
    .
  3. Luangkan masa bersama anak-anak at least seminggu sekali. 6 hari masing-masing sibuk dengan urusan berbeza, apa kata sehari seminggu buat something bersama. Contoh jalan di zoo atau bawak anak-anak ke learning center. Banyak pusat learning center di malaysia yang bagus untuk perkembangan mereka.
    .
  4. Sediakan keperluan yang terbaik untuk mereka. Jangan recycle sahaja. Apa perasaan si adik yang hanya recycle barangan abang dan kakak. Contoh belikan baju baru kesukaan mereka. Mesti perasaan sayang tu bertambah-tambah.
    .
  5. Banyak kaedah pembelajaran awal kanak-kanak yang membantu perkembangan otak kanak-kanak sudah ada. Laburlah sedikit untuk masa depan mereka. Tahu tak 90% otak kanak-kanak berkembang sewaktu umur 0-6 tahun? Semua bahagian kritikal otak berkembang masa ini.
    .
  6. Sentiasa prihatin dengan perubahan sikap anak-anak. Jangan sentiasa fikir mereka akan cari jalan sendiri sebaliknya bantu selagi mereka boleh di bantu. Percaya tak yang kanak-kanak 1-6 tahun pun boleh kena STRESS? Sekali mereka stress dan kita tidak bantu emosi mereka akan terbantut dan boleh jadi serius.
    .
  7. Jangan marah anak tanpa berfikir panjang. Bila nak marah tu paksa diri diam atau minum air dan wuduk. Lebih baik berdiam diri dari marah dan terkeluar kata-kata kesat. Masa ini anak-anak masih belajar dan mereka akan ikut cara anda walaupun masa marah. Jika baik yang mereka nampak maka baiklah mereka buat.
    .
  8. Setiap kanak-kanak ada perkembangan berbeza. Fahami dan cuba bantu mereka. Berikan keperluan yang diperlukan bukan yang kita mahukan. Berhenti dari membanding dengan kanak-kanak lain.
    .
    .
    Alhamdulillah selepas saya praktis 8 amalan di atas rezeki mencurah-curah masuk. Satu persatu hutang dapat habis. Bisnes pun semakin berkembang sehingga mampu upah 5 orang staf.
    .
    Rezeki adalah ketetapan dan tidak wajar kita merasa ragu dengan rezeki yang diperlukan bagi membesarkan zuriat kita.
    .
    “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan. Kami-lah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31)
    .
    Nak rezeki mencurah-curah cuba curah dulu kasih sayang kat anak isteri. Barulah rezeki datang mencurah-curah.
    .
    .
    Tak percaya? cuba mewahkan anak isteri, hari ini suprise mereka dengan hadiah yang mereka idam selama ni. Tengok apa hasilnya.
    .
    Jangan salahkan saya bila rezeki melimpah tak henti-henti.
    .
    Sumber Penulisan : Mohd Fhais – suka berkongsi tentang bisnes dan rezeki

Bedak Asmak

Bermacam macam bedak ade di pasaran sekarang ni. Tapi ade satu bedak ni special sangat. Nama asal dia Tanah liat putih. Nama glamer dia BEDAK ASMAK Apa bedak asmak ni?

Bedak Asmak ni ialah tanah liat putih yang berkualiti tinggi dan terbaik di dunia. Dan ditambah dengan air bertapis (tanpa klorin). Ia sesuai untuk semua peringkat umur.

Kegunaan bedak asmak

*Sesuai untuk merawat ruam
*Merawat semua jenis penyakit kulit seperti :-
#psoriasis,
#ekzema,
#gatal-gatal,
#kudis buta,
#kayap,
#demam campak
#chicken pox
#jerawat
#jeragat

★Apa yang special sangat Bedak Asmak ni?★

*Bedak ini dihasilkan daripada 💯% tanah liat yang mengandungi mineral semulajadi.

*Ia mengandungi mineral semulajadi yang bertindak menyerap segala kotoran dan toksik yang terdapat pada kulit.

*Cepat meresap dalam kulit. Kulit terasa sejuk dan lembut .

*Satu bekas tahan agak lama. Selalunya saya guna beberapa bulan.

*Walaupun ia tidak semahal produk-produk lain, Alhamdulillah setiap kali sapu ruam atau penyakit kulit anak-anak kita semakin berkurangan.

*Bebas Paraben dan juga bahan-bahan kimia berbahaya.
Jadi, selamatlah anak-anak anda terutama yang masih bayi, sebab kandungannya dari 💯% bahan semulajadi seperti tanah liat putih dan air galian yang telah ditapis secara khusus.

Bedak Asmak ini sememangnya sangat menjadi pilihan ibubapa untuk bayi mereka terutama masalah berkaitan ruam.

Bedak asmak juga menjadi pilihan wanita yang ingin tampil cantik dan wajah bebas parut.

Jom cuba bedak Asmak!

#asmakfamily

Jom Sarapan Menu Sihat

Organic soya+Madu Kurma Merah

Sesuai untuk tambah tenaga
Milk Booster untuk ibu menyusu dan ibu berpantang.


Ibu alahan hamil yang asyik muntah-muntah sampai hilang tenaga..
Sesuai untuk yang berdiet jugak tau!


Kredit gambar: Ladyninie Zaidi

ADAKAH SELAMAT SAYA TIDUR BERSAMA BAYI SAYA?

Tempat yang paling selamat bagi bayi anda tidur untuk enam bulan pertama ialah dalam kot atau katil bayi dalam bilik yang sama dengan anda.

Sesetengah ibu mendapati penyusuan badan lebih mudah jika bayi mereka berkongsi katil dengan mereka. Tetapi adalah lebih selamat untuk meletakkan bayi kembali ke kotnya untuk tidur. Ada kaitan di antara berkongsi katil dengan bayi anda sepanjang malam dengan kematian kot jika:

❌ anda seorang perokok
❌ anda meminum alkohol
❌ anda mengambil sebarang ubat yang membuatkan anda mengantuk;
❌ anda sangat letih
❌ bayi anda pramatang (dilahirkan sebelum 37 minggu)
❌ bayi anda kecil semasa dilahirkan (kurang daripada 2.5kg)
❌ bayi anda di bawah usia tiga bulan.

Elakkan tertidur di atas sofa atau kerusi malas dengan bayi anda kerana ini tidak selamat.

InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak